Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
14.1.2005, Petr Hájek, aktualita
Stále je mezi námi poměrně velká část uživatelů PC, kteří se nezajímají o grafické karty, a to zejména z toho důvodu, že drtivá většina jejich práce se odehrává na 2D ploše. Někteří, pravda, používají věcí jako je akcelerace dekódování videosouborů,...
danno (337) | 17.1.20058:51
uz vidim ze prvy krok po instalacii longhornov bude v 90% pripadov vypnutie vsetkych 3D efektov, aby sa na tom dalo rozumne pracovat :­) vlastne by som privital moznost zapnut klasicky styl, teda nie ani tak ten pestrofarebny XP, ale este z Win 2000. Dufam ze tam bude. A trochu ma zarmucuje, ze vyvoj OS ide smerom k zahlcovaniu coraz vacsej casti vykonu na rezijne ucely.
Odpovědět0  0
Ladis. | 17.1.20059:43
Jj, taky pouzivam ve WinXP ten klasicky styl podobny Win2000. I mne vadi, ze vykon hardwaru spolika samotny OS ­- prece kdyz si budu chtit zahrat soucasnejsi hru ci pracovat v narocne aplikaci, tak to bude pomaly. Nastesti Windows nejsou jedinym operacnim systemem a kazdy ma svobodnou moznost volby... Takze se snad MS trochu vzpamatuje diky hrozbe konkurence.
Odpovědět0  0
Ge0rge | 10.2.20059:42
Ono predevsim ma smysl polozit si otazku proc vlastne investovat a prechazet na Longhorn pokud vycet vylepseni je spise k smichu.
Odpovědět0  0
Jmeno na 3 | 16.1.20051:26
je to hloupe a samoucelne. Uz nad XP spousta lidi vahalo, toto je fraska...
Odpovědět0  0
gauron | 15.1.200522:18
Koukam z toho popisu, ze OS, který by měl řídit HW a zajišťovat prostředky pro běh programů bude náročnější než leckterá dnešní hra. Výborně, malýměkký už opravdu neví co je to OS. Místo nového souborového systému, zvýšení bezpečnosti a stability se pustil do výroby dalšího, tentokrát vysoce náročného Tamagoči.

P.S. nelobuju ted pro linux, ale kurna jakmile na tom rozbehnu svoje oblibene hry, tak se mému disku značně uleví. :­-­))
Odpovědět0  0
davexol | 15.1.200520:54
No to je jasne to musíte mít pořádné dělo a nadupanou gafiku. Je pravda že ten start je dlouhý a nemoluvě o mé RAM 2GB. náčítaní s čistokreným P IV 3.2Ghz. Proč to nejde tak jako žárovka která se rozsvítí okamžité?

prezenčka je na [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0  0
Krtek1 | 14.1.200522:06
Pořád mam myšlenku že OS má bejt malej a rychlej prgram, kterej já ani počítač vlastně nepostřehnem.­- Taková malá nenáropčná samozřejmost která mně neotrabuje a umožní mi využít potenciál ukrytej v tom železe. Jenže takoverj OS už asi neni. Kéž by se rozšířil třeba BeOS nebo QNX. Server 486, všechno v reálnym čase, žádný přesejpací hodiny, pěkný a rychlý GUI..... snad na jiný planetě
Odpovědět0  0
pcmaker (263) | 14.1.200520:46
Stejne jako v XP pujde vsechen ten balast vypnout :o)
Odpovědět0  0
mayday | 14.1.200519:28
Videl som jedno video, kde ukazali aj ­"uzasne­" 3D prostredie novych win... ...hrozneeee.. ...samoucelnee... ...bude to permanentne zatazovat cely pocitac cize zbohom ticho... ...regulovane vetraky budu naprd, pretoze aj tak budu bezat nonstop na maximalne otacky... ...grafika bude nonstop kurit, a tie dnesne top modely teda maju spotrebu...
Odpovědět0  0
_Teddy_ | 14.1.200518:09
Ja toto fakt nechapem... Kam to vlastne Windows smeruje??? Pomaly chce pozrat vsetky systemove prostriedky, ci co? Sakra, ved je to operacny system ­(aspon to o nom Microsoft tvrdi­), a ten by mal byt spraveny co najjednoduchsie, aby sam odcerpal len minimum systemovych zdrojov! Uz WinXP zacali tuto blbu modu, same somarinky, bublinky, tiene, farebne prechody, a 256MB je im uz pomaly malo. Bolo nedobre, teraz je zle, a zda sa, ze bude este horsie...
Odpovědět0  0
xR-> | 14.1.200519:10
Nahodou, mne se to libi. Alespon se vyuzije GPU, ktery stejne zahali. Jedna se o OS, ale jelikoz uz je jeho soucasti i okenni system, tak proc by to nemelo vypadat pekneji ? Kdyz clovek do to ho musi hledet cely den, tak at je to hezke. Nechapu silence, co jim staci prikazovy radek. Z toho bych se asi zblaznil, to musi byt silena nuda. Uz se tesim, az si se svymi vlastnimi programy trosku graficky vyhraju :­). Pocitace jsou uz dneska tak rychle, ze naopak je problem je dostatecne vytizit ­(hlavne GPU mimo hry­), pokud se jedna o bezne programy. Ale v tomto pripade vidim naopak velke pozitivum ­- to rozhrani budou ho moct pouzivat primo i programy, takze graficke rutiny, ktere drive delal CPU bude ted delat GPU, takze budou tak 100x urychleny. A to se vyplati, ne ? :­) Me vzdycky stvalo, ze jsem nemohl ve svych ­(standardnich­) programech pouzit HW akceleraci, takze to ted bude super.
Odpovědět0  0
Ladis. | 14.1.200519:43
Az bude doba behu na baterie vaseho notebooku s novymi Windows polovicni, tak budete radi, ze vsechny ty nesmysly pujdou vypnout. 2D funkce grafickeho cipu totiz jsou z nej jen asi 10 % a CPU jede pri 2D grafice ve Wordu klidne i na 400 MHz ­(a vetrak nema potrebu se spoustet­). Jina situace je u stolnich PC ­- i kdyz... nove Intel procesory taky budou mit dynamicke rizeni spotreby...
Odpovědět0  0
xR-> | 15.1.200515:15
Ono i ten notebook ma napajeci snuru... A 4­-5 hod. na baterie se mi zda dostatecnych. Malokdo je na tak dlouho mimo civilizaci a navic jeste pracujici na notebooku.
Odpovědět0  0
Ladis. | 15.1.200515:44
V jednu dobu se prodavali i notebooky bez baterie, ale neujalo se to ;­) Vzdyt je to nesmysl, kdo ma auto, tomu staci maly pocitac, ktery v pohode preveze z mista na misto, a notebook nepotrebuje. Mimo civilizaci sice na tak dlouho nikdo neni, ale treba je ve skole na chodbe a neco potrebuje udelat, nebo jede s notebookem k zakaznikovi na nekolik hodin a prece se nebude hned ve dverich ptat, kde tam maji nejakou zasuvku. BTW na notebooku delam porad, i pri jizde ve vlaku :o)
Odpovědět0  0
xR-> | 15.1.200523:15
Ja notebook nemam a rozhodne ho nepotrebuju. Kdyz nekam jedu, jsem rad, ze jsem mimo pocitac :­). Celou dobu se tu bavim jen o desktopech. BTW. Vsechny moje compy jsou porad zatizene na 100%..SETI@Home rulez :­-)
Odpovědět0  0
Ladis. | 16.1.20050:23
Celou dobu se tu bavime jen o notebookach ­- desktopy jsme odbyli tim, ze tam je to celkem jedno ;­) BTW podil prodanych notebooku se zvetsuje vzhledem k prodanym desktopum ­- takze ostatni maji asi jiny nazor ;­) A jestli nb potrebujete, zalezi prece na tom, co na tom potrebujete delat.
Odpovědět0  0
anonymous | 14.1.200516:54
spis bych informoval jestli a jak pujdou vsecky ty stiny atd vypnout .)
Odpovědět0  0
carman | 29.1.200522:29
Tak to snad Microsoft nemyslí ani vážně. Jakési ­"3D defekty­" ať de s nima do ..... doufám že se všechny tyto hovadiny budou dat vypnout. Já nevím ale má představa o operačním systému je taková že má bejt něco co mě umožní využívat hardware a né že ho zatíží natolik že tam už nic jinýho ani nepojede. Na HDD to zabere 1GB zahltí kompl jakejmasi efektama a ještě to bude furt padat. Někdo by měl vymyslet nějakou ulitu kterou by se dali osekat všechny ty nesmysly co to jen brzdí. Zlatí tučňáci!
Odpovědět0  0
Adams | 14.1.200515:33
Jestli to nebude spíš tím, že po procesorové, paměťové a diskové lobby se ozvala i grafická s tím, že nemohou slušně vydělávat na kancelářských počítačích. A slovo dalo slovo :­-D Za chvilku budeme muset povinně používat 3d zvukové karty, abychom věděli, které okno na nás řve ;­-)
Odpovědět0  0
Ladis. | 14.1.200511:31
Sjednoceni 2D a 3D je v OpenGL API od prvopocatku a vyuziva toho napr. graficke rozhranni Mac OS X, kde vsechno jede pres 3D kartu ­(napr. ty tlacitka v dolni liste se plynule zvetsuji po najeti kurzorem­). V Direct3D to dlouhou dobu bylo blbe resene ­(na hodne kartach 2D grafika pres 3D scenu znatelne snizovala fps­). Takze nic noveho pod sluncem :o­)

Nicmene musim Microsoftu podekovat, protoze tim se rozsiri podpora Pixel Shaderu 2.0 ­(Vertex Shader lze uspesne emulovat pres CPU­) i do integrovanych grafickych shitu se sdilenou pameti, coz me jako amaterskeho vyvojare 3D her zajima. Ale asi to stejne pujde vypnout, jako jdou vypnout skiny ve WinXP :/
Odpovědět0  0
xR-> | 14.1.200519:16
Problem je ale ten, ze OpenGL je primarne 3D a to 2D se dela jen tak, ze se nevyuzije jeden rozmer. Jsou sice i ciste 2D funkce, ale ty nejsou na beznych kartach akcelerovane a taky se na nejake pokrocilejsi 2D moc nehodi.
Odpovědět0  0
Ladis. | 14.1.200519:40
OpenGL = Open Graphics Library. Kde tam slysite to 3D? To neni jako u Direct_3D_ ;­) OGL je primarne urceno pro akcelerovani grafiky ­- at uz 3D nebo 2D. V Direct3D je ted uz 2D grafika taky rychla, ale jeste v D3D 7 tomu tak nebylo. Ty neakcelerovane 2D funkce, o kterych mluvite ­(blending, rotating a scaling­), nejsou akcelerovane snad uz od dob Riva TNT 2 ­(pamatuju, ze na Riva128 ­(NV3­) jeste akcelerovane byly­), protoze uz tehdy vyrobci vedeli, ze se akcelerovana grafika bude kreslit pres OGL a D3D, ne pres DirectDraw.
Odpovědět0  0
xR-> | 14.1.200522:47
No, ja jenom, ze s OpenGL uz hezkych par let delam. Cele je to od zacatku koncipovane jako 3D. A taky vlastne neni duvod, proc by to tak byt nemelo. Cemu to vadi ? Ciste 2D nebude rychlejsi, protoze pouziva ty same vykreslovaci jednotky, jako 3D ­(nepocitam 2D blitter pro GUI­) a stejne algoritmy. Graficka pipeline bude vzdy produkovat 1 pixel­/takt se vsemi features ­(priklad­), at je to 2D, nebo 3D. DirectDraw slo dal­(zpet­) prave tim, ze umoznovalo pouzivat specialni 2D jednotky ­(viz. predchozi zavorka­), ktere ve sve dobe byly rychlejsi­/jednodussi, nez plna 3D implementace. Stroje s HW OpenGL implementaci byly vzdy plne 3D a takovehle triky nepotrebovaly. V soucasnosti je delani 2D pres 3D rozhodne nejrychlejsi a nejefektivnejsi, jelikoz je mozno vyuzit plneho vykonoveho potencialu.
Tak me ted napadlo, bude to mit obrovske pole vyuziti ­- napr. akcelerace Flashe, Photoshopu­(zadne cekani na filtr, vse v realnem, case­), Excelu­(grafy­) atd...
Odpovědět0  0
Ladis. | 14.1.200523:24
Ano, je to tak. ­"2D funkce­" OpenGL jsou realizovany pres jednotky pro 3D ­(takze 2D je stejne rychle ­"jen­" jako 3D­). Jde ale o to, ze v soucasnosti k tomuhle akcelerovanemu 2D muzete pristupovat jen pres 3D API ­(OGL nebo D3D­) ­- ty funkce, co jsou v DirectDraw ­(ten byl v DX do verze 7­), uz ale akcelerovane nejsou.

Jinak co ja vim, tak nektere filtry pro Photoshop & spol. jsou akcelerovane pres 3D kartu a neni to zalezitost operacniho systemu, ale autora toho filtru, co k vypoctu pouzije. Prave ze nepouziti 3D v zakladnim GUI systemu znamena vyuzivani jen zlomku obvodu grafickeho cipu ­- zbytek nepracuje, tudiz nespotrebovava baterku a nevytvari zbytecne teplo, ktere by musel odvadet vetrak.

A ad akcelerace toho Flashe: to je problem autoru toho pluginu, ze to nevykresluji pres OGL nebo D3D.
Odpovědět0  0
xR-> | 15.1.200515:05
Problem je v tom, ze v soucasnosti nejde dobre prokladat 3D a 2D GUI. Pro 3D je potreba slozite vytvorit specialni okno a tam vse renderovat. Naopak v 2D nelze pouzivat shadery apod. ­- jen standardni fce. Kdyz chci ve svem programu nakreslit nejaky graficky efekt ­(treba jako pozadi nejake tabulky­), musim to vykreslit softwarove a neni zrovna nejelegantnejsi reseni.
A co se tyce te spotreby, tak u desktopu je to uplne jedno a notebooky maji specialni cipy s nizsi spotrebou ­(a casto i vykonem­). A hlavne ­- nejvetsi zrout je CPU, nikoliv GPU. Pokud bude grafiku renderovat GPU, klesne zatizeni CPU a ve vysledku se usetri !
Odpovědět0  0
Ladis. | 15.1.200515:29
Proc by neslo prokladat 3D a 2D GUI? Ma to tak treba Blender. Proste, jak rikate, vytvorite okno, v nem 3D kontext a tam uz si vesele pouzivate jakekoli GUI ­(bud si napisete vlastni, nebo si stahnete nejaky hotovy­). Proste to neni problem OS, ale tvurce aplikace.

Ad spotreba: Ty ­"cipy s nizsi spotrebou­" ji maji nizsi prave tim, ze vypinaji sve casti, ktere nejsou pouzivany, a podtaktovavaji se na nizsi rychlost, ktera v tu chvili dostacuje. Napr. GPU ve 2D pouziva jen asi 10 % obvodu v sobe, jenze ve 3D to bude 100 %! Samozrejme uz dnes si muzete za behu menit takty GPU a video­-pameti, ale i tak to bude zrat o dost vic.
Odpovědět0  0
Ladis. | 15.1.200515:36
"Pokud bude grafiku renderovat GPU, klesne zatizeni CPU a ve vysledku se usetri !­"

Tomu sam neverite :o­) ­- tim se prece jen ­"prelije­" zatez z CPU na GPU. Takze spotreba jako celku je stejna. Jeste bych dodal k tomu ­"nejvetsi zrout je CPU­" ­- to lidi jako vy, kteri s tim nemaji moc zkusenosti, vypozorovali asi z recenzi notebooku, kde to testuji na ­"plny vykon­" a ­"nizky vykon­". Ale mysli se tim vykon CPU. Napr. na mem notebooku ­(AXP­-M 2600+ a Radeon 9600­) mam vydrz pri nizsim vykonu CPU ve 2D asi 3 hodiny, s CPU naplno mam hodinu, se snizenym CPU, ale ve 3D, mam taky tu hodinu a s CPU naplno a ve 3D jsem to radsi ani nezkousel :o­). Tady vidite, ze nicmoc graficka karta, ktera uz podporuje ten PS 2.0 ­(co ty Winy budou chtit ­- DX 9­), zere stejne jako ten CPU, takze pokud se vykreslovani ­"prelije­" z CPU na GPU, tak se nic nevyresi, a jeste ke vsemu se zvysi spotreba, protoze CPU tak jako tak bude pocitat ostatni veci ­(netykajici se grafiky­).
Odpovědět0  0
xR-> | 15.1.200523:10
1. 2D a 3D opravdu nejdou prokladat ­- myslim tim v jednom oknme, pres sebe a s pouzitim systemovych GUI vykreslovacich funkci. Ja nechci vytvaret specialni surface a na nem si pak vsechno kreslit sam. Napriklad pokud chci v Delphi pouzit shader na tlacitko nebo policko v tabulce, tak si ho mohu napsat tak akorat sam a softwarove. Predpokladam, ze nove API mi dovoli tlacitku priradit shader, ktery se provede hardwarove. Dale, ja nechci porad nastavoat nejake absolutni rozmery v pixelech u vsech grafickych elementu. Az to bude v 3D, bude stacit zadat libovolny relativni rozmer, pripadne naklon, rotaci, prusvitnost apod. Samozrejmosti bude moznost scalovat bitmamy, ikony atd.. ­(samozrejme s plnou filtraci­). Nic takoveho dnes neni mozne. Konecne taky zmizi ten hnusny tearing, protoze vse bude double­-bufferovane a synchronizovane s paprskem.

2. ztratovy vykon CPU..>100W ­(P4­), ztratovy vykon GPU..<75W ­(GF6800U­). Je to tim, ze CPU bezi na daleko vyssi frekvenci. A pritom graficky vykon GPU je nejmene 100x vyssi. Na stejny efekt tedy CPU potrebuje 800x vic taktu. Jelikoz GPU ma 4x tolik tranzistoru, je celkova energeticka efektivita zhruba 200 nasobna. A to nove GUI rozhodne nebude 200x slozitejsi...
Odpovědět0  0
Ladis. | 16.1.20050:16
ad 1. Co resite? Napiste si vlastni tridy pro GUI, nebo si nejake stahnete. A pokud se nechcete psat se systemovym GUI, tak ve Windows lze ovladacim prvkum priradit vlastni vykreslovani a nemusite se pogramovat s jejich funkcionalitou ­(vite treba, ze ve Worms 2 meli ty tlacitka na vyber zbrani jako ovladaci prvky MFC s vykreslovanim nahrazenym svym kodem kreslicim pres DirectDraw? ­- a tady uz je jedno, jestli vykreslujete pres DD, D3D ci OGL ­- jako autor aplikace mate prece plnou volnost!­).

ad 2. Vase uvaha je zcestna. CPU bude pracovat uplne stejne, jako dneska ve 2D ­- protoze to 2D jde akcelerovane pres grafiku davno ­(ale blending, rotace a scale nejsou akcelerovane ­- taky se ale v okennich aplikaci moc nevyuzivaji­).
Odpovědět0  0
jmar8692 | 16.1.20050:59
Ad 2 ­- ono to s tím ztrátovým výkonem CPU není zas tak zlé, Prescott se stal sice legendou, ale ty nové revize už také nejsou to, co kdysi :­-­) A nejrychlejěí AMD Athlon64 si vystačí s 89 Watty ­(max­), populární nové jádro Winchester dokonce s 67 Watty, viz http:­/­/www6.tomshardware.com­/cpu­/20041221­/images­/cpu_history_big.gif
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.